سلام :

                        همیشه بشر در حال تازه شدن است زندگی نو تکنولوژی نو حرفهای تازه و هنرهای تازه اما این تازگی هر عصری و هر نسلی لزوما نه خوب است و نه بد ! اگر می بینید نسلهای قدیم با نوگرایی از در لج در می آیند شاید به این خاطر است که زیبایی آن را درست درک نمیکنند همانطور که نسلهای تازه هم زیبایی های خیلی از سنت ها و میراث ها را درک نمیکنند اگر کسی بیاید و زیبایی های هر چیزی اعم از کهنه یا نو را برای آنانکه درک نمیکنند و لذا لذتی نمیبرند بیان کند مشکل حل میشود و همه چیز اعم از کهنه و نو زیبا میشود و تازه در می یابیم که زیبایی مثل عطر و اودکلن است تاریخ مصرف ندارد ! یادم هست در فروشگاه عطری جوانی آمد و از فروشنده ی عطر که مرد سالخورده و با تجربه ای بود به شیوه ی مرسوم سراغ عطر و ادوکلن های جدید و تازه را گرفت ! دیدم آن مرد فروشنده با تعجب گفت پسرم مگه عطرهای قدیم دیگه خوشبو و دلپذیر نیستند ؟ اصلا مگه عطر جدید و قدیم داره ؟ مد که نیست ! واقعا هم همینطور است عطر خوب همیشه عطر خوب است تاریخ مصرف ندارد و به همین شکل زیبایی هم همیشه زیباست منتهی فرق اش این است که عطر زیبایی خودش را کامل جلوه میدهد نیاز به شرح و توصیف ندارد و لذتی که از خط بوی عطر در شامه حس میکنیم خود شاهد زیبایی آن است ولی بعضی زیبایی ها و هنرها نیازمند توضیح است و درک اگر درک نکنیم لذتی نمی بریم و خودبخود با آن بیگانه میشویم این است که باید زبان هر هنر و هر زیبایی اعم از کهنه و تازه را آموخت تا با آن ارتباط برقرار کرد آن وقت است که مثل عطر از دایره ی زمان و توصیف جدید و قدیم بیرون میرود و همیشه زیبا و دوست داشتنی میشود .

                          اما در دنیای جدید که دنیای اقتصاد است متاسفانه هنر فدای سود آوری شده است و شرکت ها و رسانه ها بجای آموزش و تشریح مردم به زیبایی های تازه یا قدیم آنان را با تکرار و القای مکرر عملا تربیت میکنند ! مثل خواننده ای که اصلا صدای شش دانگی ندارد و مثل بچه ها صدای زیری دارد ولی به یمن تبلیغات مکرر و کنسرت و بلم و بشو در ذهن شنونده اینطور القا میکنند که این صدا تک است این صدا لذت بخش است !  و به این شکل به خاطر سود آوری ذائقه و سطح درک شنونده را بشدت در طی زمان تنزل میدهند و باعث میشوند معیارهای شناخته شده ی هنر و ارزشهای ذاتی و طبیعی تبدیل به زیبایی های تصنعی و مسخره جایگزین شود و در طی زمان دوغ و دوشاب در نظر مردم یک جلوه داشته باشند ! این خلاف آموزش است این تربیت کردن بصورت القاست یعنی کسی خودش نمیداند چرا از این صدای ضعیف باید خوشش بیاید فقط چون همه میگویند خوب است لابد خوب است و چون همه جا تبلیغ این فرد است پس قطعا لابد خوب است چنین فضایی اجازه ی درک عمیق از هنر را نمیدهد به همین خاطر است که شاهدیم چنین هنرهایی که اصالتی ندارند مثل ظروف یکبار مصرف میشوند در برابر ظروف چینی و کریستالی که کلی هنر و سلیقه در آن بکار رفته است و بارها و بارها میشود آنرا بکار برد و لذت برد .

/ 3 نظر / 24 بازدید
سپیده

گاهی صدا ملاک نیست شخصیت خواننده مهم است.چه کسی لالایی مادرش را بر بالینش خوش نمی داند هرچند مادری خوش صدا نباشد؟ گاهی هم متن ترانه مهم است.البته اگر همه جمع باشند عالی است!

نادی

سلام نسل قدیم از شرایط موجود خود حتما لذت می بردند و وقتی امورشان همچنان در گذر است نیازی به تغییر و مدرنیته نمی بینند اما نسل جدید نمیداند دقیقا دنبال چی هست و دائما از این شاخه به آن شاخه می شود و همین امر اجازه فهمیدن و درک شرایط خویش را نمی دهد تازه چه مباهات میکند که تنوع طلب است و به روز داره زندگی میکند غافل از این است که به اندازه قدیمی ها خاطره انگیز نیست لحظات مون که به وقت پیری قابل عرض باشد. شاد باشی

یک خواننده

سلام انقدرراحت طلبی رایج شده که حتی ادمها برای نظرخودشان هم ارزشی قایل نیستندکه دربرابرتربیت دیکته شده جمع ازان دفاع کرده وانرا ابرازنمایندشایدهم ازمتفاوت بودن وموردانتقادقرارگرفتن میترسند